UNESCO: Islam adalah Agama Paling Aman di Dunia

/

/ Rabu, 04 Desember 2019 / 08.54 WIB



PILAREMPAT.com, PARIS | Baru-baru ini, UNESCO (United Nations of Educational, Scientific, and Cultural Organization) mengeluarkan pengumuman, bahwa Islam adalah agama paling aman di dunia. Penegasan ini sontak  menyebabkan para Islamophobia yang selama ini sering mendiskreditkan agama Islam sebagai agama radikal dan teroris jadi terdiam.

Diketahui,  organisasi internasional di bawah PPB yang mengurusi semua hal yang berhubungan dengan pendidikan, sains, serta kebudayaan di dalam rangka meningkatkan rasa saling menghormati yang berlandaskan pada keadilan, peraturan hukum, serta HAM ini, telah bekerjasama dengan Yayasan Keamanan Antarabangsa enam bulan kembali untuk mempelajari semua agama di dunia dan mengetahui yang paling damai di kalangan semua.
“Selepas enam bulan kajian dan analisis yang ketat, kita telah membuat kesimpulan bahawa Islam adalah agama yang paling aman,” ujar Robert McGee, Ketua Saintis Kajian Komparatif Yayasan Keamanan Antarabangsa yang diumumkan dalam sidang akhbar yang dihadiri oleh pegawai UNESCO.
Apabila ditanya mengenai serangan keganasan yang dilakukan atas nama Islam, termasuk yang baru-baru ini di Dhaka dan Baghdad, pegawai UNESCO membantah bahawa itu terkait dengan Islam.
“Keganasan tidak mempunyai agama,” tegasnya, dikutip dari Juntaka Reporter.
Untuk mendokumenkan pengiktirafan rasmi ini, UNESCO akan mengeluarkan sijil (sertifikat) kepada badan-badan Islam yang berminat, yang boleh memilih untuk memaparkannya di pelbagai tempat seperti madrasah, pusat pengajian Islam, masjid, kedai halal, rumah penyembelihan,dan sebagainya.
Sijil dan pengumuman dari UNESCO telah diapresiasi oleh pemimpin negara dan agama di seluruh dunia. Misalnya pemimpin spritual Tibet Dalai Lama dilaporkan telah meminta agama lain untuk belajar dari Islam sebagai sebuah agama tanpa kekerasan dan belas kasihan serta ajarannya  penuh kedamaian. (P.4/Tajdid.id).

Komentar Anda

Berita Terkini